Hem | Vinteruppläggning | Laser | Optimist | Opti historia | Laser historia | Seglarskola | Kajaker | Handkärror | Segelbåtar | Norden Laser KB
Home | Winter Storage | Laser | Optimist | Opti history | Laser history | Sailing school | Kayaks | Trolleys | Sailboats | Norden Laser KB


Clark Mills, 
St Petersburg, FL, 1984

Bo Österberg and Clark Mills, Clearwater Florida 1984


Sailing Dingy for underprevileged children

The Optimist Club of America a charity organisation with a youth program tried to perform box car racing in Forida. Such activity had been sucesfull in Ohio. Lack of hills in Florida made it impossible.

The boatbuilder, mr plywood, Clark Mills in Clearwater Florida was asked to make a sailing dingy for children.

I got the idea from the Sharpie, a flat bottomed boat, long time used in shallow waters. The Sharpie sails well eaven heavely loded.

The year was 1947 and two boats where tested.

The children learned very fast to sail the dingy because they felt safe in this boat.

The drawings where made so that 3 boats could be made of two sheet of plywood. Ready to sail the cost of the boat had to be under 50 dollar.

I gave the design to the Optimist Club of Amerika with hope that many children would be able to practise sailing instead of running on the streets.

Bo Osterberg from Sweden made an taped interviue with Clark Mills in Clearwater Florida 1984 from which the text above is taken.

You can order the interviue on a CD and have more information of the development of the Optimist class from bosse.laser@gmail.com   or phone +46 294 21131, +46 702 309212.

Segeljolle för mindre bemedlade barn

The Optimist Club of America, är en välgörenhetsorganisation som bl.a. satsar på ungdomsverksamhet.

Avdelningen i Florida hade försökt med lådbilsrace viket hade gått bra i Ohio. I Forida gick det inte alls då man där saknar backar.

Mr plywood, Clark Mills i Clearwater Florida fick i uppdrag att göra en segeljolle för barn. Två jollar byggdes och seglades flitigt under överinseende av medlemmar från styrelsen i The Optimist Club.

Det visade sig att barnen lärde sig segla ovanligt fort i den lilla jollen eftersom de kände sig trygga i den berättar Clark Milles. Konstruktionen skänkte jag till uppdragsgivaren. På så sätt hoppades jag att båten skulle bli tillgänglig för alla barn, även de som vanligtvis inte har råd att köpa segeljolle.

Idén till formen på jollen fick jag från den på ostkusten vanliga Sharpien, en flatbottnad båt, använd sedan långa tider i grunda kustområden. Den är sjöduglig och seglar förvånansvärt bra även med tung last.

Det var år 1947 och tre jollar kunde amatörbyggas av två skivor plywood. Segelklar fick den inte kosta mer än 50 dollar.

Bo Österberg mötte optimistjollens konstruktör Clark Mills i Clearwater Florida 1984. Då gjordes en bandad intervju där ovanstående referat är taget.

Du kan köpa hela intevjun på en CD och få mera information om Optimistjolleklassens utveckling. Kontakta bosse.laser@gmail.com eller telefonera till. 0294-21131, 0702-309212.