Hem |
Vinteruppläggning |
Laser |
Optimist |
Opti historia |
Laser historia |
Seglarskola |
Kajaker |
Handkärror |
Segelbåtar |
Norden Laser KB
Home |
Winter Storage |
Laser |
Optimist |
Opti history |
Laser history |
Sailing school |
Kayaks |
Trolleys |
Sailboats |
Norden Laser KB
The Optimist Club of America a charity organisation with a youth program tried
to perform box car racing in Forida. Such activity had been sucesfull in Ohio.
Lack of hills in Florida made it impossible.
The boatbuilder, mr plywood, Clark Mills in Clearwater Florida was asked to make
a sailing dingy for children.
I got the idea from the Sharpie, a flat bottomed boat, long time used in
shallow waters. The Sharpie sails well eaven heavely loded.
The year was 1947 and two boats where tested.
The children learned very fast to sail the dingy because they felt
safe in this boat.
The drawings where made so that 3 boats could be made of two sheet
of plywood. Ready to sail the cost of the boat had to be under
50 dollar.
I gave the design to the Optimist Club of Amerika with hope that
many children would be able to practise sailing instead of running
on the streets.
Bo Osterberg from Sweden made an taped interviue with Clark Mills
in Clearwater Florida 1984 from which the text above is taken.
You can order the interviue on a CD and have more information of
the development of the Optimist class from bosse.laser@gmail.com
  or phone +46 294 21131, +46 702 309212.
The Optimist Club of America, är en välgörenhetsorganisation som bl.a. satsar på
ungdomsverksamhet.
Avdelningen i Florida hade försökt med lådbilsrace viket hade gått bra i Ohio.
I Forida gick det inte alls då man där saknar backar.
Mr plywood, Clark Mills i Clearwater Florida fick i uppdrag att göra en segeljolle
för barn. Två jollar byggdes och seglades flitigt under överinseende av
medlemmar från styrelsen i The Optimist Club.
Det visade sig att barnen lärde sig segla ovanligt fort i den lilla jollen eftersom de
kände sig trygga i den berättar Clark Milles. Konstruktionen skänkte jag till
uppdragsgivaren. På så sätt hoppades jag att båten skulle bli tillgänglig för alla barn,
även de som vanligtvis inte har råd att köpa segeljolle.
Idén till formen på jollen fick jag från den på ostkusten vanliga Sharpien, en
flatbottnad båt, använd sedan långa tider i grunda kustområden.
Den är sjöduglig och seglar förvånansvärt bra även med tung last.
Det var år 1947 och tre jollar kunde amatörbyggas av två skivor plywood.
Segelklar fick den inte kosta mer än 50 dollar.
Bo Österberg mötte optimistjollens konstruktör Clark Mills i Clearwater Florida 1984.
Då gjordes en bandad intervju där ovanstående referat är taget.
Du kan köpa hela intevjun på en CD och få mera information om Optimistjolleklassens
utveckling. Kontakta bosse.laser@gmail.com eller telefonera till.
0294-21131, 0702-309212.